Som et resultat av nordisk samarbeid har vi inngått en avtale med Forsvarsmateriell og den svenske Försvarsmakten. Dette gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale.
Avtalen med VR Fleet Care ble markert fredag 20. desember på et arrangement hos Bane NOR, der statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie K. Kroglund, Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell, Bjørnar Lekven, kommandørkaptein, Forsvarets operative hovedkvarter (FOH), Ola Barvér, oberst og forsvarsattaché ved Sveriges ambassade og Otso Ikonen, CEO i VR Fleet Care deltok.
Avtalen et resultat av nordisk samarbeid
I den nye sikkerhetspolitiske situasjonen etter Russlands invasjon av Ukraina, og med Sveriges og Finlands inntreden i NATO dekker samarbeidsavtalen nye transportbehov i Norge og Norden. Anskaffelsen vil styrke kapasiteten for transport av tyngre materiell på jernbanen, som blant annet transport av nye stridsvogner.
- Avtalen er et direkte resultat av Bane NORs rolle i totalforsvaret og det gode nordiske samarbeidet om samfunnssikkerhet og transportberedskap. Avtalen innebærer en betydelig forbedring av kapasitet for militær transport på jernbanen både i Norge og Sverige, mellom landene, og til andre land i Europa, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR. Foto: Hedda Nossen, Bane NOR
VR Fleet Care er et finsk statseid selskap med lang erfaring i å designe og produsere jernbanevogner.
- Vi setter pris på at kontrakten gikk til en nordisk aktør. Det passer godt inn i det nordiske forsvarssamarbeidet i NATO, sier Eriksen.
Felles krav sikrer felles standard
Bane NOR kjøper 10 jernbanevogner, og den første vognen planlegges levert innen utgangen av 2025. Øvrige vogner kjøpes gjennom opsjoner i avtalen. Anskaffelsen har en ramme på 120 vogner.
Felles krav i anskaffelsen sikrer at jernbanevognene vil være av samme type, ivareta militære behov i Norge og Sverige, samt tilfredsstille gjeldende regelverk. Når de norske vognene ikke benyttes av Forsvaret vil kravspesifikasjonen sikre at de kan brukes internt i Bane NOR, og de vil også kunne leies ut til sivil godstransport som inkluderer tung last. Dette er viktig for å holde vognene i god stand og klare for bruk, og øker også kapasiteten i sivil godstransport.

Militært utstyr er lastet opp på Ofotbanen under en NATO- øvelse i mai 2024. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR.